De uitdagingen van Brexit voor internationale ondernemers

Als gevolg van Brexit is het verkopen van en naar het VK onderworpen aan nieuwe beperkingen en extra intraregionale kosten. Lees verder als je wil weten wat dit betekent voor ondernemers in het VK en de EU en welke vijf strategieën je kunt volgen om met de nieuwe maatregelen om te gaan.

Een korte samenvatting

De Brexit is achter de rug, we zitten midden in een pandemie en er komt van alles op ons af. Voor internationaal opererende ondernemers tekenen zich veel veranderingen af. Maar we hebben ook gezien dat de e-commerce juist een impuls heeft gekregen door de pandemie. Bij Wordline staan we klaar om bedrijven te laten profiteren van de kansen in de e-commerce en hen te helpen bij hun groei buiten de eigen landsgrenzen. 

Wat is er veranderd voor ondernemers in het VK en de EU?

Benieuwd naar de gevolgen van Brexit voor ondernemers vroegen we Grégoire Hivert de Termont, Head of Sales France, en Ahron Van Drunen, Pricing Performance and Optimization Manager, Merchant Services, wat de belangrijkste zaken zijn die online ondernemers na de Brexit moeten weten.

Grégoire Hivert de Termont

“Europese bedrijven die aan klanten in het VK verkopen, moeten vanaf 1 januari een heffing van 20% toepassen op goederen tot £135 (of  156) als btw.

Bedrijven in Groot-Brittannië die goederen uit de EU importeren of naar de EU exporteren, moeten een EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification) hebben. Dat kunnen ze aanvragen via de Britse regering.”

Naast de diverse douane- en btw-kosten waarmee je rekening moet houden, worden bestaande interchange kosten herzien, met name voor transacties die afkomstig zijn uit het VK en in de EER worden verwerkt.

Ahron Van Drunen

“Mastercard heeft aangekondigd de intraregionale interchange kosten meer dan vijf keer zo hoog te maken voor online aankopen in de EU door Britse kaarthouders. Vanaf oktober 2021 gaan deze kosten van 0,2% voor debetkaarten en 0,3% voor creditcards omhoog naar respectievelijk 1,15% en 1,5%. Deze kosten sluiten aan bij al bestaande limieten voor interregionale interchange kosten voor Europese bedrijven.

Ondernemers die zich op het VK richten, worden hierdoor misschien ontmoedigd, maar het is belangrijk om te onthouden welke kansen daar liggen. Britse consumenten zijn bereid om internationaal te kopen en die bereidheid groeit alleen maar naarmate het gebruik van e-commerce toeneemt.”

In 2019 werd gemeld dat ongeveer 75% van de Britse online shoppers ervoor koos om bij bedrijven en marketplaces in het buitenland te kopen. In 2020 steeg deze verkoop met 57%.

Ahron vervolgt

“Dit betekent dat Europese bedrijven hun Britse activiteiten niet hoeven af te schrijven omdat de interchange- en logistieke kosten zijn gestegen. Tegelijkertijd is het aan te raden om de gevolgen van deze gewijzigde kosten te evalueren. Wellicht zijn er alternatieve strategieën mogelijk, zoals lokalisatie en like-for-like procedures, die de gevolgen van deze kostenstijgingen kunnen verzachten.”

Vijf strategieën om internationale activiteiten in goede banen te leiden na de Brexit

  1. Lokaliseer

    Eén op de vijf transacties wordt nooit voltooid omdat klanten niet de betaalmethoden kunnen kiezen die ze willen gebruiken. Aangezien de voorkeuren per regio verschillen, is het belangrijk dat bedrijven steeds kijken naar de betaalmethoden en valuta die ze aanbieden.

    In het VK hebben kredietkaarten en PayPal bijvoorbeeld de voorkeur, maar achteraf betalen is ook in opkomst. In de EU kiezen Belgische en Franse kaarthouders graag voor landelijke kaartsystemen, zoals Bancontact en Cartes Bancaires terwijl in Nederland iDEAL het populairst blijft.

    Om een brede klantenkring te bedienen, moeten ondernemers daarom nagaan waar hun klanten zich bevinden en welke betaalmethoden daar het meest populair zijn. In samenwerking met een internationale betaalpartner kun je deze opties dan in jouw check-out proces opnemen en een stijging van de conversiepercentages verwachten.

     

  2. Implementeer een robuust chargeback proces
     

    Omdat chargebacks de gemiddelde ondernemer 1,47% van zijn totale inkomsten kosten, is het essentieel om maatregelen te treffen die onnodige claims na Brexit te voorkomen. We hebben al meldingen gekregen van bedrijven die het aantal chargebacks zien toenemen als gevolg van langere levertijden terwijl producten vaststaan bij de Britse grens.

    Om dit te voorkomen moeten ondernemers:

    ☑ Openlijk communiceren over de verwachte gevolgen van  Brexit voor internationale online aankopen
    ☑ Informatie over de verzending verstrekken met een track-and-trace code zodat klanten de bezorging kunnen volgen
    ☑ Snel reageren op vragen van kopers
    ☑ Voorwaarden duidelijk op hun website vermelden, inclusief gegevens over de refund procedure.

    Door deze proactieve benadering hou je klanten tevreden en verlaag je het aantal chargebacks.
     

  3. Profiteer van het one-way charge systeem


    Grote bedrijven kunnen ook overwegen een entiteit in het VK op te richten. Zo profiteert je van het feit dat kosten maar aan één kant ontstaan. Op die manier kunnen ondernemers kosten volledig vermijden, maar hiervoor is natuurlijk wel een grote investering vooraf nodig.  

    Daarnaast blijven de tarieven voor card-present transacties gelijk. Als kopers besluiten om een artikel in een winkel op te halen en te betalen zijn lagere kosten van toepassing. Namelijk 0,30% voor creditcards en 0,20% voor debetkaarten. Dit geldt alleen voor grotere bedrijven met fysieke winkels in het VK.
     

  4. Bereid je voor op regelgeving

    Met al deze veranderingen is het belangrijk dat ondernemers blijven letten op andere regelgeving die eraan komt. Als je niet oplet, kan je hierdoor overvallen worden.  Het meest urgente voorbeeld hiervan is PSD2. Deze richtlijn is sinds januari 2018 geleidelijk van kracht geworden en brengt Strong Customer Authentication (SCA) als extra beveiligingsmaatregel met zich mee. Voor Europese bedrijven is de uitvoeringstermijn op 31 december 2020 afgelopen. Britse bedrijven moeten op 14 september 2021 volledig gevolg eraan hebben gegeven.

    Meer informatie over de eisen van Strong Customer Authentication vind je in onze speciale gids over PSD2/3DSv2. Je kunt ook contact met ons opnemen, dat kijken we samen hoe we je hierin ondersteuning kunnen bieden.
     
  5. Onthoud: je doet het niet alleen


    We begrijpen dat de voortdurende veranderingen als gevolg van Brexit verwarrend kunnen zijn. Daarom fungeren we niet alleen als payment provider, maar ook als partner. Je kunt bij ons terecht als je vragen hebt of uitleg wilt over betaalregels, voorschriften en kosten die achter de schermen ontstaan.

    Voor verdere hulp in verband met douanekosten raden we je ook aan om samen te werken met een advocaat of een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Brexit levert ondernemers dan zo min mogelijk kopzorgen op, terwijl ze in het VK en daarbuiten actief kunnen blijven.

Habib Ansari, Country Head, UK

“SCA is in wezen een evenwichtsoefening: je moet wrijving creëren om het risico op fraude te beperken, maar niet zo veel dat je klanten verliest.  SCA is een kans voor groeiende bedrijven om te innoveren en meer controle over hun data te krijgen. Door samenwerking met een partner als Worldline kunnen de goedkeuringspercentages hoog blijven tijdens deze transitie.

Het is belangrijk om snel naar SCA-naleving te streven, of een bedrijf nu in het VK is gevestigd of nog niet aan de EU-richtlijn voldoet. Anders worden ze mogelijk met toenemende afwijzingen van Europese uitgevende instellingen geconfronteerd en uiteindelijk leidt het tot hoge boetes wegens niet-naleving.”

Hoe kunnen we je helpen?

Het optimaliseren van online betaalprestaties van bedrijven is een visie die diep verankerd is bij Worldline. We bereiken dit door voortdurend in ons technologieplatform te investeren. Zo garanderen we de hoogste conversiepercentages, maken we nieuwe verkoopkanalen mogelijk en bieden we een breed aanbod van betaalmethoden en valuta. Onze toonaangevende anti-fraude tools en experts met jarenlange sector- en regio-ervaring kunnen helpen met het opstellen, implementeren en beheren van een fraudebeheerstrategie op maat voor jouw bedrijf.

Daarnaast staan we klaar om ondernemers te ondersteunen die op zoek zijn naar duidelijkheid over hogere transactiekosten, lokale betaalmethoden, chargebacks, fraude, autorisatietarieven en andere mogelijke complicaties als gevolg van het vertrek van het VK uit de EU.

Ieder bedrijf heeft specifieke behoeften, afhankelijk van unieke omstandigheden. Heb je de komende maanden meer ondersteuning nodig bij processen buiten de eigen landsgrenzen?

Neem dan nu contact met ons op


www.worldline.com