Hoe bedrijven nieuwe online betaalstrategieën kunnen omarmen om de conversie te verhogen

Omdat de COVID-19-pandemie die leidde tot de tijdelijke sluiting van restaurants  en winkels kreeg de 'shop local'-beweging een enorme boost. De pandemie heeft veel nieuwe consumentsegmenten gedwongen om over te stappen op online aankopen.

Door Nicolas Bumba Malanda, Channel Manager, Ingenico ePayments & Greet Dekocker, Managing Director, Safeshops.be

Digitale betaalmethoden zullen waarschijnlijk nog belangrijker worden naarmate we overschakelen naar een nieuwe vorm van normaliteit en mobiele betalingen zullen naar verwachting stijgen.

Wat betekent deze verandering in het consumentengedrag voor verkopers? Laten we eens kijken naar de betaalstrategieën die bedrijven kunnen gebruiken om hun activiteiten aan te passen, veerkracht op te bouwen en nieuwe zakelijke kansen te creëren in deze nieuwe context.

Overzicht van de nieuwste betaalstrategieën

Opkomst van mobiel

Mobiele apparaten zijn onze nieuwe beste vriend geworden. Het is logisch dat er de afgelopen jaren een doorbraak is gekomen van aankopen via deze mobiele technologie waar we zo sterk op zijn gaan vertrouwen. Consumenten beweren in 45% van de gevallen de mobiel te gebruiken als middel om online te betalen. Dit is een stijging van 8% vergeleken met voorgaand jaar. Dit houdt in dat ook mobile payment verder zal worden toegepast.

De vraag naar mobiel is duidelijk, maar het gemak moet blijven. Met dit in gedachten, moeten groeiende bedrijven investeren in responsieve ontwerpen.

Oplossingen voor betaling op afstand

Het huidige klimaat dwingt meer traditionele sectoren om digitaal te worden. Bedrijven zoeken naar nieuwe manieren om consumenten veilig te laten betalen zonder fysiek contact, of het nu gaat om de sluiting van winkels of afstandsmaatregelen in winkels.

Via de betalen via link service kunnen verkopers een directe betalingsaanvraag naar een klant sturen via een beveiligde betalingslink verzonden via sms, e-mail, sociale media of instant messaging en een voorstel doen voor afhaling in de winkel of levering aan huis. Dit naadloze proces zorgt voor flexibiliteit en veiligheid voor zowel consumenten als verkopers.
Voor bedrijven die nieuw zijn op het gebied van digitale betalingen, is de betalen via link service een opstapje naar het geleidelijk creëren van een digitale link met consumenten.

Lokaal groeien

Als het gaat om e-commerce, zijn schaal en groei essentieel. Nieuwe markten aanspreken is niet exclusief voor de grote spelers.

Om uit te breiden naar nieuwe markten, moeten bedrijven hun e-commerce websites afstemmen op de voorkeuren van verschillende consumenten. Dit betekent het aanbieden van voorkeursbetaalmethoden en vereenvoudigde kassa's, of de juiste valuta en taal voor die in andere regio's.

Het negatieve effect van het niet goed afstemmen op cross-border consumenten is duidelijk: 45% van de consumenten zal een transactie beëindigen als hun gewenste betalingsoptie niet beschikbaar is.

De laatste stap bij conversie: waarom betaalstrategieën belangrijk zijn

Bedrijven investeren namelijk veel tijd en moeite in het opbouwen van naamsbekendheid en het vergroten van het verkeer naar hun website. De betalingsfase is cruciaal. Als de betalingspagina niet veilig lijkt of te traag en onhandig is, kan de klant bij deze laatste stap gewoon zijn aankoop stopzetten.

Bij Ingenico stellen we bedrijven in staat om te groeien door de conversie van hun klanten te optimaliseren. We investeren continu in ons technologieplatform om de hoogste acceptatiegraad te behalen, fraudeurs te slim af te zijn en nieuwe verkoopkanalen mogelijk te maken.