Hoe kleine retailers in 2019 kunnen concurreren met grote merken

Het begin van een nieuw jaar is voor velen een tijd om na te denken en vooruit te kijken. Voor retailers is het een tijd van kansen. De vaste piekverkopen door het jaar heen zijn voor retailers uitgelezen kansen. Het zijn perioden waarin shoppers graag geld uitgeven. De uitdaging is dan ook ervoor te zorgen dat kleine retailers goed opvallen, zodat ze met de grote merken kunnen concurreren.

Uit onze inzichten in piekverkopen in Europa blijkt dat kleine retailers tijdens verkoopevenementen zeker niet in de schaduw staan van de grote internationale namen. Maar liefst een kwart van de online shoppers in de grootste Europese markten kiest ervoor in januari en daarna te winkelen bij kleine zelfstandige retailers, en niet alleen de retailers in hun eigen land.

Op basis van onze inzichten hebben we een aantal tips samengesteld om kleine retailers niet alleen te helpen de concurrentie aan te gaan, maar ook goede online verkoopresultaten te behalen tijdens de drukste verkoopdagen van het jaar, door middel van de juiste strategie.

Ideeën voor retailpromotie: wat Europese klanten werkelijk willen

De grootste uitdaging tijdens piekperioden in de verkoop is de mate van concurrentie. Op de dag van een groot verkoopevenement en vaak al weken daarvoor verlagen retailers de prijzen drastisch (althans, dat beweren ze) tot een niveau dat hun klanten hopelijk onweerstaanbaar vinden. Maar omdat er in Europa nogal sceptisch wordt gekeken naar deze plotselinge, sterke prijsdalingen en mensen het gevoel hebben dat retailers elkaar gewoon nadoen, is een forse prijsverlaging voor kleine e-merchants niet de meest winstgevende en evenmin de meest effectieve optie.

Wat kleine retailers tijdens een piekperiode bij hun online reclame vooral moeten onthouden, is dat klanten meer willen. Minder dan de helft van de Europese klanten die we ondervroegen, koos tijdens de koopjesperiode voor de winkelier die de grootste kortingen bood. Waar ze meer op letten, zijn de uniekere prikkels – niet alleen bieden die meer kans op herhaalaankopen na de piekperiode, maar ze nemen ook de twijfel bij de klant weg of de aanbiedingen wel echt zijn.

Prikkels waarmee retailers zich tijdens een piekperiode echt kunnen onderscheiden, zijn onder andere:

  • Loyaliteits- en aanbrengbonussen – een langere, minder tijdgebonden promotieperiode.
  • Langere retourperioden – de meeste Europese klanten grijpen piekperioden zoals Valentijnsdag aan om cadeaus voor anderen te kopen. Daardoor neemt de kans op retouren toe als ze de verkeerde keus hebben gemaakt.
  • Gratis verzending – met name belangrijk om internationale klanten te verleiden.
  • Alleen kortingen op een exclusief assortiment – er zijn in de detailhandel in plaats van een algemene prijsverlaging ook veel andere kortingen mogelijk. Met exclusieve aanbiedingen voor bepaalde soorten artikelen, zoals aangepaste kortingen op verlovingsringen of seizoensproducten, kunnen klanten beter worden gesegmenteerd en benaderd dan met een korting op alle artikelen in de winkel.

Aandacht voor retourbeheer: piekverkopen leiden tot piekretouren

Uit de enquête blijkt ook dat klanten die zich laten verleiden door de vele aanbiedingen, hun aankopen eerder terugsturen. Door de angst om iets mis te lopen en te willen profiteren van een koopje doen klanten impulsaankopen waarvan ze naderhand vaak spijt hebben: 31% van de shoppers in Europa heeft in het verleden weleens een in een piekperiode aangeschaft artikel teruggestuurd.

Het is geen geheim dat een inefficiënt retourbeheer de winst van kleine bedrijven uitholt, en dat komt vaak nog harder aan tijdens perioden van piekretouren. Tijdens een piekperiode is het dus belangrijk dat retourbeheer de hoogste prioriteit heeft. Of u nu meer medewerkers nodig hebt of dat u uw terugbetalingsbeleid of online betaalsysteem moet bijwerken, als kleine retailer moet u hiervoor de capaciteit vergroten.

Van personeelsaantallen tot servers: bereid u voor op volume

In de Engelstalige marketingwereld zijn er de 6 P’s, en dat zijn niet zomaar modewoorden. Proper Preparation and Planning Prevent Poor Performance. Ofwel: met een goede voorbereiding en planning kunnen slechte verkoopresultaten echt worden voorkomen. En dat geldt met name bij de voorbereiding op piekverkopen.

Naarmate het aantal transacties toeneemt, neemt ook de druk op uw medewerkers en systemen toe. De impact daarvan kunt u het best beperken door goede voorbereidingen te treffen.

  • Zorg ervoor dat uw server extra verkeer aankan – In heel Europa worden tijdens verkoopevenementen de meeste aankopen online gedaan. Kies voor een payment service provider die een stabiel platform kan bieden, zoals de gehoste betalingsgateway van Ingenico. Test het van tevoren en controleer het regelmatig tijdens de verkoopperiode.
  • Voorraadbeheer – zorg ervoor dat u de producten kunt leveren die deel uitmaken van uw reclame. Bied shoppers live voorraadupdates om de urgentie te verhogen en frustratie te voorkomen. Met aangepaste aanbiedingen voor specifieke productlijnen kunt u de voorraadniveaus beter beheren.
  • Klantenservice – onderscheid u qua service, producten en aanbiedingen, zorg ervoor dat medewerkers in januari en daarna goed zijn voorbereid op een groter aantal vragen en andere digitale correspondentie.
  • Magazijn en verpakking – zorg ervoor dat u voldoende medewerkers hebt om de extra bestellingen te verwerken.

Begin vandaag nog met de voorbereiding op een succesvolle piekverkoop!

Door het jaar heen zijn er tijdens piekperioden voor kleine retailers in Europa genoeg kansen. Zorg dat u ze aangrijpt.

Meer retailmarketingtips en inzichten waarmee u uw piekverkoopstrategie kunt uitstippelen, vindt u in ons eBook: Maximaliseer uw verkoopprestaties tijdens piekverkoopperioden. Begin vandaag nog te werken aan succesvolle piekverkopen.

Vraag het eBook aan

Sangeetha Narasimhan / Regional Marketing Director, EMEA / Ingenico Retail SMB

Sangeetha heeft de leiding over de marketingafdeling van Ingenico in Europa voor de divisie Kleine en middelgrote ondernemingen. Sangeetha versterkt Ingenico met een combinatie van marketing-, betaal- en e-commerce-expertise. Ze richt zich volledig op het helpen opbouwen van thought leadership en biedt deskundige begeleiding van online bedrijven op het gebied van internationale uitbreiding, mobiele betaalervaringen, checkoutconversie, fraudepreventie en andere betaalaspecten waarmee bedrijven verder kunnen groeien. In haar huidige functie zet ze zich in om de omzet van kleine en middelgrote retailers te verhogen met data en klantinzichten.

Sangeetha behaalde een bachelor Visual Communication aan het Loyola College in India en een master International Business & Management aan de Sheffield Hallam University in het VK. Ze is te vinden op Twitter (@sangeethacn) en op LinkedIn, waar ze best practices bespreekt op het gebied van marketing, betalingen en e-commerce en vertelt over cricket, voetbal, boeken, genderdiversiteit en inclusiviteit.

Uw keuze over cookies op deze website

Wij gebruiken cookies om uw ervaring op deze website te verbeteren. Sommige cookies hebben uw gebruikersvoorkeuren (taal, plaats, persoonlijke voorkeur) onthouden, andere verzamelen informatie voor de statistieken. U kunt alle cookies accepteren door te klikken op de knop Accepteren" of ze instellen door te klikken op "Voorkeuren instellen".

Accepteren Voorkeuren instellen