Inzichten van bedrijven: hoe Europese merchants gepresteerd hebben tijdens de Black Friday-verkoopweek

Uit betaalgegevens van Ingenico blijkt dat Black Friday een winkelfestijn is geworden dat een hele week duurt. In diverse Europese markten behaalden online bedrijven uit een groot aantal sectoren hun beste verkoopresultaten ooit.

Ingenico Group (Euronext: FR0000125346 – ING), de wereldwijde marktleider op het gebied van betalingen, zag dat het aantal online transacties in Europa tijdens de winkelperiode rond Black Friday dit jaar aanzienlijk is toegenomen. In verschillende sectoren, dus niet alleen de detailhandel, werd meer verkocht.

ONLINE TRANSACTIEGEGEVENS 2019

Na analyse van gegevens over zijn online transacties bevestigde Ingenico dat het verkoopvolume rond Black Friday 11% hoger lag dan vorig jaar en dat er in totaal 86% meer transacties waren dan op een gemiddelde vrijdag. Met € 135 was ook de gemiddelde transactiewaarde hoger. Omdat de gemiddelde transactiewaarde sinds 2016 afnam, is de nieuwe stijging een indicator van de groeiende populariteit van het evenement in de regio: een positief signaal voor Europese e-commerce bedrijven die in de toekomst willen meedoen.

Ook in de aanloop naar Black Friday waren er meer transacties dan vorig jaar. Van maandag tot en met donderdag lag het aantal online transacties in Europa 15% hoger dan in 2018. Omdat het winkelfestijn inmiddels een hele week duurt, adviseert Ingenico online bedrijven om de verkoopperiode aan te grijpen om vóór het einde van het kalenderjaar hun winst te verhogen.

Benoit Boudier, Managing Director SMB Online Europe van Ingenico: “Deze Black Friday werd een evenement van een week lang waarin we meer transacties voor onze klanten hebben verwerkt dan ooit tevoren. Omdat er wereldwijd zo veel wordt gekocht en er dus veel op het spel staat, is het essentieel dat ons betaalplatform 100% beschikbaar is. Het moet dus volledig stabiel zijn. Het laatste wat merchants willen, is dat ze geen betalingen meer kunnen verwerken. Zelfs één minuut uitval betekent dat er duizenden transacties verloren gaan.”

“Dankzij het sterke Ingenico-platform, gebouwd om het dubbele van het hoogst geregistreerde piekvolume aan te kunnen, en ook door de inzet van onze operationele en dienstverlenende teams die de prestaties van het platform continu bewaken, was dit de meest succesvolle Black Friday ooit in Europa.”

Na het succes van Black Friday merkt Ingenico ook dat er meer werd verkocht dan vorig jaar tijdens Cyber Monday. Die dag werden namelijk 15% meer transacties verwerkt dan in 2018. Om 12 uur ’s middags verwerkte Ingenico 28% meer transacties dan vorig jaar op dat tijdstip, met uitschieters van ongeveer 55% meer transacties dan op een gemiddelde maandag.

BEVINDINGEN VAN DE MERCHANTS

Hoewel de groei in de hele regio indrukwekkend was, nam Ingenico de prestaties van enkele individuele bedrijven onder de loep om de belangrijkste trends en processen vast te stellen. In een gesprek met Matias Undurraga, Senior Technology Manager van Just Eat Switzerland, Eat.ch, benadrukte het uiteenlopende scala van industrieën die bij het evenement betrokken worden.

Matias zei hierover: “We deden mee aan Black Friday en Cyber Monday omdat we weten dat mensen heel hongerig worden tijdens het online shoppen, letterlijk dan. We wilden onze klanten helpen door een eenvoudig betaalproces en 20% korting te bieden. We zagen dat 35% van onze klanten gebruikmaakte van een korting. Black Friday was voor ons een van de 10 meest succesvolle verkoopdagen ooit.”

Over de trends van de verkoopweek zei Matias: “We zagen een trend van klanten die ’s ochtends vroeg eten kochten en vooruitbestelden voor later op de dag. En voor afhaalmaaltijden was het onze beste dag ooit. Cyber Monday was daarentegen rustiger: we boden nog steeds 20% korting, maar daarvan werd minder gebruikgemaakt dan op de vrijdag.”

Omdat Black Friday een wereldwijd evenement is geworden, beoordeelde behangfabrikant Graham & Brown zijn verkoopresultaten globaal. Matthew Rabbitt, Web Operations Manager: “In Groot-Brittannië verliep de aanloop naar Black Friday iets trager, maar op de dag zelf lagen onze resultaten op hetzelfde niveau als de jaren ervoor. Alle andere markten, vooral Noord-Amerika, lieten heel goede prestaties zien. Vergeleken met vorig jaar was er sprake van een sterke groei in Australië en Duitsland: in beide markten bedroeg de stijging 30%.”

Wood house Clothing (een herenkledingzaak) verwachtte meer transacties uit Europa. Imran Khan, Head of E-Commerce: “November was voor ons een succesvolle handelsmaand. Ondanks agressieve aanbiedingen in de sector realiseerden we groei in de Black Friday-week (handel op vergelijkbare basis). Op Black Friday was er een piek in de verkoop aan klanten buiten Groot-Brittannië – de cijfers waren bijna het dubbele van de week ervoor – maar de vraag uit de Europese markten was minder hoog dan we verwachtten.”

De resultaten van Woodhouse Clothing en Graham & Brown benadrukken dat het in deze piekverkoopperioden niet alleen om kortingen voor Europese klanten gaat, maar ook om de kwaliteit van het product en de klantervaring.

Imran: “Hoewel de meeste retailers de hele week Black Friday-acties hadden, wachtten de klanten met hun aankopen tot het Black Friday-weekend. We zeiden duidelijk dat we onze prijzen niet zouden verlagen op Black Friday. Die boodschap viel goed bij onze klanten en we profiteerden van een verkoopstijging in de aanloop naar Black Friday zelf. Het is heel belangrijk voor retailers om simpele en duidelijke boodschappen over te brengen tijdens deze drukke handelsperiode.”

Matthew: “Ons hele behangassortiment blijft goed verkopen, met pieken rond deze tijd van het jaar in een aantal producten die meer seizoensgebonden zijn, zoals onze wanddecoraties met hertenprint en ons behang met ruitmotief, die beter presteren dan normaal.”

Vergelijkbare resultaten waren te zien bij het Spaanse kostuumbedrijf Funidelia, dat een sterke grensoverschrijdende propositie heeft. Javier Ferraz Rives, Chief Marketing Officer: “Black Friday ging heel goed. We hadden een aantal dagen met zeer positieve verkoopresultaten. Onze bestsellers waren nog steeds La Casa de Papel en onzelieveheersbeestjeskostuums. We verkochten ook meer aan klanten uit Scandinavië (Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland).”

Het Nederlandse Lampenlicht (een internationale verlichtingswinkel) vierde de succesvolle voorbereiding van alle processen toen de piekverkoopweek was afgelopen. Lucas Verhagen, Chief Financial Officer: “Dit jaar deden we voor het eerst een hele Black Friday-week om de orders over de dagen te verdelen. Met alle afdelingen troffen we de juiste voorbereidingen voor de ‘grote klapper’ die zou komen. Het magazijn, de klantenservice, de IT en onze IT-partners waren dus op volle sterkte gereed en stand-by. Er waren geen haperingen op Black Friday: alles ging goed en de verkoop steeg in alle markten waar we actief zijn.”

De inzichten van merchants tonen aan hoe belangrijk het is om vóór piekverkoopdagen alvast onderzoek te doen. Bedrijven die over de grens handel drijven, moeten weten wie hun klanten zijn, waar ze naar op zoek zijn en hoe ze willen betalen. Met de hulp van een betaalpartner als Ingenico kan een bedrijf aan die behoeften tegemoetkomen en piekverkoopdagen gebruiken als een strategie voor echte internationale groei.

Klik hier of ga naar www.ingenico.nl/peaksales voor meer informatie over hoe Ingenico merchants helpt om zich voor te bereiden op piekverkoopdagen, zoals Black Friday en Cyber Monday.

  • Roxy Burger

    Marketing Manager SMB nederland / SMB Online ePayments

  • (T): M\ +31 6 21 14 05 73

    E-mail: [email protected]